Het is druk, maar klagen? Daar doen wij managers niet aan...

Over Jetty Rozema

Ik ben Jetty Rozema en als trainer, coach en professional organizer is het mijn missie om managers te leren hoe ze met meer plezier en minder moeite het werk slim kunnen organiseren.

Noem mij maar gerust een ervaringsdeskundige. Men vond dat ik het als manager allemaal zo goed wist te organiseren, maar even eerlijk? Het liep mij regelmatig over de schoenen. Die onophoudelijke stroom aan e-mail, een bomvolle agenda en dan ook nog waarnemen voor collega’s (wat ik trouwens met mijn volle verstand toeliet), bereikbaarheidsdiensten, het werk was nooit klaar. Die stress en die druk, daar werd het niet leuker van. Je herkent het misschien wel.

Natuurlijk gaf ik wel aan dat het soms teveel was, maar echt klagen? Ach, dat doen wij managers niet. Geen gezeur en dit hoort erbij. Toch? Dit is vaak zo herkenbaar bij mijn klanten. Hard werken en kansen benutten, het is ons met de paplepel ingegoten. 12 jaar was ik toen ik mijn eerste bijbaan had. Ik vond het trouwens prachtig om mijn eigen geld te verdienen en wilde dit zelf graag. Maar goed, na al dat harde werken ben ik er achter gekomen dat het gerust wat moeitelozer mag.

Voortdurend was ik bezig om uit te vinden hoe ik zaken slimmer kon organiseren en welke belemmerende overtuigingen ik maar beter los kon laten. Dat lukte steeds beter.

Ik ging systemen opzetten die voor mij gingen werken. Ook leerde ik zaken in o.a. Outlook automatiseren en wist alle acties op het juiste moment op de juiste plaats te zetten. Mijn planning werd steeds beter haalbaar. Voordat ik het weekend inging waren er geen open eindjes meer en kon ik mijn werk loslaten om de volgende week te starten met een haalbare planning. Dagelijks had ik een lege inbox en alles wat ik moest opvolgen zat in een opvolgsysteem. En ik wist precies waar mijn tijd naar toe ging.

Het gevolg was dat ik veel meer rust in mijn hoofd en lijf ging ervaren. Met een ontspannen gevoel het weekend inging en niet op zondagavond met een knoop in de maag zat om alles wat er weer op mij af zou komen. Het werken met dit gemak, dát zou ik iedereen willen leren. De uren tijdwinst, dát zou ik iedereen gunnen. Het werd de start van mijn bedrijf 'Organiseer het Goed'. Het lukte mij zelfs om mijn bedrijf naast mijn baan op te starten.
Waar ik dit aan te danken heb? In de opleiding tot professioneel coach heb ik geleerd om krachtige keuzes te maken waardoor het voor mij persoonlijk allemaal veel gemakkelijker werd. Ik kan hierdoor zelf ook beter bepalen hoe vol ik mijn bord wil hebben, hoewel dit door mijn enthousiasme mijn grootste valkuil blijft.

En in mijn opleiding tot professional organizer heb ik prachtige methodieken geleerd om al dat werk slimmer te organiseren en te vereenvoudigen. Wat heb ik daar een profijt van gehad. Ook nu als ondernemer maak ik daar optimaal gebruik van. Ik zou het je graag leren.
27 jaren managementervaring
Professioneel coach
Professional organizer
Organiseren met Outlook expert
Ik werk graag met managers. Ik kan mij goed in hun verplaatsen en weet wat voor geploeter het soms is om alle ballen in de lucht te houden. Je bent verantwoordelijk voor het personeel, de planning, de formatie, de opleiding, de financiën, de kwaliteit, de faciliteiten en mogelijk projectleider van verschillende projecten, enzovoort. Het is niet niks!

Alles wat ik leerde in mijn opleidingen, probeerde ik als manager uit en heb er mijn eigen sausje over gegoten. Dit heb ik allemaal verwerkt in mijn programma’s. Intussen heb ik meer dan 1.000 mensen mogen trainen en begeleiden bij het winnen van tijd, kwaliteit en werkplezier.
Nog steeds sta ik er versteld van hoe je door het aanleren van eenvoudige methodieken en het doorvoeren van enkele veranderingen in je werkwijze en gedrag zo’n verschil kunt maken. Niet ingewikkeld, ik houd vooral van simpel. Dat is ook wat ik terug hoor in mijn trainingen en lees op de ingevulde evaluatieformulieren. De deelnemers ervaren het als een cadeau, ze worden blij van alle handige tools en trucs en ze vinden het o.a. praktisch en direct uitvoerbaar, zinvol, leerzaam, helder, duidelijk en goed te volgen. Dat maakt dat ik elke dag met plezier weer uit m'n bed spring om mensen zoals jij te mogen helpen.

Naast het leren en toepassen van methodieken vanuit mijn opleidingen en aanpassingen in gedrag en mindset, ontvang ik ook wijsheid vanuit mijn werk als zorgvrijwilliger in het hospice. Relativeren, dát is wat je daar o.a. leert.

Tijdens mijn coachingsopleiding deden we een test naar ‘loopbaanankers’. Deze 3 sprongen torenhoog eruit en zijn verweven in alles wat ik doe.
- Zuivere uitdaging
- Autonomie/onafhankelijkheid
- Dienstverlening/toewijding aan de zaak

Zo, wat een zware kost he? Tijd voor iets luchtigers.

Mensen die mij goed kennen weten dat ik alles vol overgave doe, maar dat ik ook heel goed in staat ben om ‘de boel, de boel te laten’. En op mijn kantoor hangt een bordje met de tekst: ‘een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd’. Plezier maken daar hou ik van. Tijdens het werk en privé met familie en vrienden.

Hoogtepunten voor mij en mijn man zijn onze vakanties in de zomer, maar ook ‘s winters in de skigebieden. Vooral als onze 2 zonen met hun leuke vriendinnen langskomen! Dan laad ik mij op om weer vol overgave mijn werk te kunnen doen. Ook dat is wat mij betreft goed organiseren.

Hierbij nog een paar weetjes over mij als je me echt goed zou kennen:

  • Ik woon in Nietap (klein dorp in het hart van de 3 noordelijke provincies)
  • We hebben 2 zonen en die wonen inmiddels samen met hun vriendinnen
  • Ik start al sinds jaar en dag iedere maandagochtend met hardlopen en zorg er zo voor dat ik in de goede energie kom
  • Superslank zal ik nooit worden. Ik hou veel te veel van lekker eten en drinken. Gelukkig heb ik de discipline om mijn BMI gezond te houden, maar daar is ook alles mee gezegd
  • Iedere week zet ik minimaal 70.000 stappen en dat voelt zo goed
  • Ik vind het heerlijk om de ene week 50 uren en de andere week 5 uren te werken. Dat is voor mij één van de grote voordelen van het werken als zelfstandig ondernemer
En nu is het jouw beurt...
Ik ben oprecht heel benieuwd. Wie ben jij? Waar loop je tegen aan als het gaat om het organiseren van je werk?
Als er op dit moment ook maar iets is waar je in vast loopt en je hebt het idee dat ik je kan helpen, vul het formulier hieronder in. Vertel me wat je uitdagingen zijn en laten we samen kijken of we een klik hebben en iets voor elkaar kunnen betekenen. Misschien heb je ergens het gevoel dat ik je op een bepaalde manier verder kan helpen.
Mijn missie is om elke manager (of professional) verder te helpen als ze met mij in contact komen en soms komt hier een samenwerking uit voort. Laat het me weten door onderstaand contact formulier in te vullen. Ik reageer van maandag t/m vrijdag binnen 48 uur op je bericht.

    * is altijd invullen

    Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de Google Privacy en Voorwaarden gelden. Uw gegevens worden versleuteld verstuurd.

    userchevron-down-circle