Is de werkdruk binnen jouw team ook te hoog?
Wist je dat in 2019 meer dan 1,2 miljoen werknemers last had van burn-out klachten? En dat 34% van de werknemers werkdruk of werkstress als reden voor verzuim aangaf? De schade is enorm: 9,4 miljoen verzuimdagen door werknemers, €9.300 verzuimkosten per werknemer en €3,2 miljard aan verzuimkosten voor werkgevers. (Bron TNO Factsheet week van de werkstress 2021) En wat betekent dit voor de werknemer en zijn/haar privé-situatie!
Mijn opdrachtgevers vertellen met regelmaat dat de aanleiding om contact met mij op te nemen voortkomt uit het medewerkers tevredenheidsonderzoek. Te hoge werkdruk wordt vaak genoemd.
Grote kans dat ze last hebben van een overvolle inbox, teveel taken en projecten, een planning die wringt en geen tijd voor de werkelijk belangrijke zaken met alle nare gevolgen van dien. Of misschien zijn ze best goed georganiseerd, maar willen ze graag leren hoe ze dit nog slimmer kunnen doen.
Misschien laten ze uren door de vingers glippen door o.a. gebrek aan focus en overzicht, reactief te werken vanuit de email, onrust over alle 'losse eindjes' die door het hoofd spoken en te druk bezig zijn met het hooghouden van mogelijk de verkeerde ballen.
Hoe zou het voor jouw team zijn als ze met meer gemak en minder moeite het werk kunnen organiseren. Dat je jouw medewerkers ondersteunt door middel van training en begeleiding om de werkdruk te verminderen. Dit mogelijk maken wordt altijd enorm gewaardeerd door de deelnemers.
Uit ervaring blijkt dat de training zich snel weer terugverdient.
Gemiddeld bespaart elke medewerker wel tot 5 uren tijd per week na het volgen van deze training. Dat betekent een besparing op de personeelskosten. Maar er worden ook minder fouten gemaakt en worden faalkosten verminderd. Verder geloof ik erin dat het slim organiseren van het werk naast deze positieve invloed op de kwaliteit van het werk, ook positieve invloed heeft op het humeur en de betrouwbaarheid t.a.v. je (werk)relaties.
Wil jij samen met collega’s of jouw team meters maken door aan de slag te gaan met timemanagement en het strak organiseren van de MS Outlook omgeving?
Stel je voor: iedereen werkt met een overzichtelijke agenda, ze hebben een opgeruimde (digitale) werkplek, dagelijks een lege inbox, een helder hoofd, rust in lijf en leden. Werk komt op tijd af, geen irritaties en frustraties. Ze werken efficiënt en effectief en er wordt minder geklaagd over de werkdruk.
Er wordt plezierig samen gewerkt met collega’s en klanten / cliënten. En zaken komen voor elkaar. Afspraak is afspraak. Ze staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en optimalisatie.